Jak usunąć próchnicę z zęba?

Próchnica to najpowszechniejsza i najbardziej dokuczliwa choroba zębów. Choć o problemie próchnicy mówi się zwykle w kontekście zdrowia dzieci, tak naprawdę jest to dolegliwość, z którą boryka się większość społeczeństwa bez względu na wiek. Czym tak właściwie jest próchnica i jak usunac próchnicę z zeba?

Jak wygląda próchnica?

Próchnica jest wysoce zakaźną chorobą bakteryjną. Bezpośredni wpływ na rozwój stanu chorobowego ma proces rozkładu cukrów zawartych w pożywieniu i napojach. Wskutek osłabienia szkliwa zębowego, bakterie odpowiedzialne za rozwój próchnicy mogą przenikać do głębszych warstw zęba. Bardzo ważne jest, aby jak najszybciej rozpoznać chorobę, ponieważ nieleczona próchnica może prowadzić do wielu poważnych schorzeń nie tylko w obrębie jamy ustnej, ale także w całym organizmie.

Zanim dowiemy się jak usunac próchnicę z zeba musimy najpierw wiedzieć, jak rozpoznać tę chorobę. Rozpoznanie próchnicy nie należy do najłatwiejszych zadań. W początkowym etapie choroby, jej objawy są tak naprawdę znikome. Rozpoznać je można wyłącznie za pomocą lasera diagnostycznego. Pojawienie się na powierzchni zęba kredowobiałej, matowej plamy wskazuje na zakażenie bakteryjne, którego następstwem jest rozwój próchnicy. Nieleczona próchnica zębów skutkuje powstaniem ubytków o nieestetycznej brązowo-czarnej barwie.

Leczenie próchnicy

Zlekceważenie objawów próchnicy niesie za sobą daleko idące konsekwencje. Nie chodzi już tylko o stan uzębienia, ale o funkcjonowanie całego organizmu – lekarze i stomatolodzy często wskazują na ścisłą korelację pomiędzy zdrowiem jamy ustnej a sprawnym funkcjonowaniem wielu narządów, takich jak serce. Aby dowiedzieć się jak usunac próchnicę z zeba w sposób bezpieczny i efektywny, należy udać się do gabinetu lekarza stomatologa.

Najpowszechniejszą metodą leczenia próchnicy jest mineralizacja zajętego przez chorobę zęba. Zabieg ten polega na oczyszczeniu zęba i pokryciu zmian chorobowych żelem lub lakierem z fluorem. Jest to jednak rozwiązanie dla osób, u których próchnica została zdiagnozowana w początkowym stadium. W sytuacji pojawienia się ubytku w zębie, stomatolog najczęściej decyduje się na jego wypełnienie. Zabieg ten to nic innego jak plombowanie zęba. Wybór materiału wypełniającego w wielu przypadkach leży w gestii pacjenta.

Bardzo zaawansowane stadium próchnicy może wymagać leczenia kanałowego. Leczenie endodontyczne jest jednak ostatecznością i stosuje się je wówczas, gdy bakterie odpowiedzialne za rozwój próchnicy wejdą w głębsze warstwy zęba powodując jego obumieranie.

Jak zapobiec próchnicy?

Utrzymanie prawidłowej higieny jamy ustnej to absolutna podstawa profilaktyki zdrowotnej. Należy pamiętać o regularnym i bardzo dokładnym szczotkowaniu zębów pastą z fluorem. Rezygnacja ze słodkich przekąsek i napojów sprzyja nie tylko zdrowiu jamy ustnej, ale także całemu organizmowi. W celu zapobiegnięcia rozwojowi próchnicy, każda osoba powinna raz na pół roku udać się do gabinetu stomatologicznego w celu skontrolowania stanu uzębienia.