Szpara między zębami – jak ją usunąć?

Przez jednych określana jako niezwykle urocza, u innych bywa przyczyną ogromnych kompleksów. Diastema, czyli szpara między zębami, przerwa między górnymi jedynkami, może zostać skorygowana na skutek leczenia ortodontycznego. Czy jednak podjęcie leczenia jest konieczne dla zdrowia?

Przyczyny Diastemy

Eksperci wyróżniają dwa rodzaje diastemy, jest to diastema rzekoma lub diastema prawdziwa. Wśród przyczyn występowania przerwy między górnymi jedynkami wymienia się na przykład brak bocznych siekaczy, zbyt małe wymiary innych zębów, zbyt nisko przyczepione i rozbudowane wędzidełko górnej wargi, posiadanie przez pacjenta jakiegoś nadliczbowego zęba. Diastema może także pojawić się na skutek przebytego urazu, na przykład po wypadku komunikacyjnym. Lekarz powinien dokładnie obejrzeć pacjenta i zwrócić uwagę również na inne możliwe powikłania. Jeśli szpara pojawia się nagle, a pacjent absolutnie nie potrafi wskazać przyczyny takiego stanu rzeczy, niezwłoczne zgłoszenie się do lekarza jest absolutnie konieczne. W grę wchodzą choroby dziąseł albo nawet choroba nowotworowa. Warto więc uważnie obserwować swoje ciało, również w obrębie jamy ustnej.

Diastema leczenie

Metody leczenia diastemy są różne. Sposoby naprawienia szpary powinny być omówione przez lekarza, a pacjent we współpracy ze specjalistą musi wybrać optymalną metodę dla siebie. Dlatego ważne jest zaufanie do specjalisty. Powinien on znać również zasoby finansowe pacjenta, jego podejście do wady, czy generuje ona duże kompleksy czy też nie. Dopiero w oparciu o pełną wiedzę można dokonać wyboru. Najprostszym sposobem jest to, aby przerwa została uzupełniona z wykorzystaniem estetycznego, nowoczesnego materiału kompozytowego. Dla pacjenta taki zabieg będzie porównywalny z założeniem plomby. Nie będzie on odczuwał bólu ani dyskomfortu. Licówka porcelanowa lub korona protetyczna nieco bardziej ingerują w ząb. Czasami jedynym rozwiązaniem bywa leczenie ortodontyczne, czyli założenie aparatu. Wydaje się, że pozostałe metody są łatwiejsze i tańsze, jednak to zawsze lekarz i pacjent powinni przeanalizować indywidualną sytuację i w oparciu o tę analizę podjąć decyzję dotyczącą metody leczenia.

Ile kosztuje usuwanie szpary między zębami?

Założenie estetycznego materiału kompozytowego to koszt około dwustu złotych. Jak zawsze, kiedy mowa o leczeniu stomatologicznym, koszty są zróżnicowane w zależności od lokalizacji gabinetu, jego renomy, doświadczenia lekarza, personelu, posiadanych certyfikatów. Usuwanie szpary między zębami może być drogie, jeśli pacjent zdecyduje się na założenie korony protetycznej albo zastosowanie licówki porcelanowej. Najdroższym wariantem jest oczywiście aparat ortodontyczny, ponieważ koszty leczenia to nie tylko koszt samego założenia aparatu, ale także wizyt kontrolnych. Takie leczenie przy pomocy aparatu może trwać nawet 2, 3 lub 4 lata, pacjent musi być przygotowany na ciągłe wydatki. Szpara między zębami jak ją usunąć to trudny temat, na pewno trzeba rozeznać każdy taki problem z zaufanym specjalistą.