Jak odbudować dziąsła?

Problemy ze zdrowiem jamy ustnej mogą przebiegać w różnorodny sposób. Nawet jeżeli wydaje się, że wszystkie zęby są zdrowe, warto regularnie wybierać się do stomatologa. Specjalista dostrzega problemy na bardzo wczesnym etapie. Mowa tutaj między innymi o różnego rodzaju chorobach dziąseł. Jedną z nich jest recesja dziąsła, która na początku nie daje praktycznie żadnych oznak, ale z biegiem czasu może doprowadzić nawet do tego, że ząb trzeba będzie usunąć. Sporo osób zastanawia się nad tym, jak odbudowac dziasla, jeżeli doszło do recepcji? Poniżej podpowiadamy, dzieląc się wiedzą stomatologiczną od najlepszych specjalistów.

Przyczyna recesji dziąseł

Jeżeli najważniejsze pytanie, jakie towarzyszy osobom mającym problemy ze zdrowiem jamy ustnej dotyczy tego, jak odbudowac dziasla, muszą uzbroić się w cierpliwość. Wcześniej trzeba bowiem dowiedzieć się więcej na temat tego, jakie w ogóle są przyczyny cofania się dziąsła, a zatem jego recesji. Mówi się tak naprawdę o wielu przyczynach. Oznacza to, że nie ma jednego konkretnego czynnika, który odpowiada za ten stan. Można wymienić tutaj między innymi nieprawidłowe nawyki związane z higieną, kiedy to dochodzi do zbyt mocnego szorowania zębów. Prowadzi to w ostateczności do mechanicznego odsuwania i obniżenie linii dziąsła, przez co odsłania się szyjka oraz korzenie zęba. Warto wspomnieć również o przyczynach związanych z anatomią. Niektórzy zwyczajnie mają tak ukształtowane dziąsła, przez co samoistnie dochodzi do odsłaniania szyjki. Najczęściej można obserwować to w okolicach zębów kłów. Jeżeli pojawia się nadwrażliwość podczas spożywania różnych pokarmów, lekarz stomatolog będzie dokładnie obserwował te okolice jamy ustnej, aby ocenić, czy istnieje ryzyko zagrożenia odsłonięcia dziąsła. Zwykle dochodzi do takiej sytuacji w przypadku jednego konkretnego zęba, chociaż zdarza się, że dochodzi też do recesji dziąseł w okolicach dwóch lub trzech zębów.

Recesja dziąseł a zapalenie dziąseł i paradontoza

Recesja dziąseł to jedna z chorób dziąseł oraz przyzębia, wśród których warto wymienić również zapalenie dziąseł oraz paradontozę. Każda z tych sytuacji odrobinę się od siebie różni, zawsze jednak dochodzi do odsłonięcia szyjek zębowych i uszkodzenia zębów ze względu na to, że nie są prawidłowo chronione przez dziąsło. W przypadku paradontozy dochodzi jeszcze do rozchwiania zębów, przez co mogą one po prostu wypadać. Lekarz musi wtedy ocenić, w jaki sposób postępować i jak odbudowac dziasla. Musi wzmocnić je i do prowadzić do tego, by zęby były lepiej umocowane. Każda z tych chorób jest groźna i może mieć fatalne skutki, ale bez wątpienia paradontoza jest o wiele większym problemem. W przypadku paradontozy pacjent może stracić wiele zębów, które są zdrowe. Jeżeli dochodzi do recesji dziąsła, najczęściej problem dotyczy jednego z zębów, jest więc mniej leczenia. Do zapalenia dziąsła dochodzi natomiast w związku z pojawieniem się bakterii w obrębie uszkodzonego dziąsła. Zapalenie często dotyka kobiety w ciąży, ale nie tylko. Osoby w nieprawidłowy sposób wykonujące zabiegi higieniczne oraz palące papierosy narażają siebie na poważne problemy związane z chorobami dziąseł i przyzębia.

Odbudowa dziąseł

Jak odbudowac dziasla? To pytanie towarzyszy wielu osobom, które zostały prawidłowo zdiagnozowane i wykryto u nich recesję dziąsła. Każdy lekarz stomatolog, a w szczególności ten, który interesuje się dziedziną stomatologii, jaką jest periodontologia, wskaże najlepsze sposoby postępowania. Na szczęście jest ich kilka, dlatego z reguły daje się pomóc pacjentowi. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę z tego, że w przypadku bardzo mocnego odsunięcia dziąsła, może dojść do sytuacji, w której ząb trzeba będzie usunąć. To jednak najczęściej sytuacje ostatecznego, a lekarz wcześniej podejmie starania. Po pierwsze lekarz może działać w obrębie szyjki zęba oraz korzeni, które zostały odsłonięte przez cofające się dziąsła. Jedną z opcji jest pokrycie tego fragmentu zębów za pomocą specjalnych materiałów kompozytowych, tak by wzmocnić je. Będą one mniej narażone na działanie czynników uszkadzających związanych z jedzeniem. Nie będzie dochodziło do nadwrażliwości, która jest tak męcząca i sprawia, że ludzie rezygnują z różnych produktów w swojej diecie. Można działać również inaczej. Jeżeli interesujące jest to, jak odbudowac dziasla, warto wiedzieć, że lekarz może zaproponować również zabieg chirurgiczny. W czasie takich działań dojdzie do odbudowy dziąseł z wykorzystaniem elementów tkanek pacjenta. Jest to najbardziej radykalny i trudny sposób postępowania, który jest podejmowany tylko przez niektórych fachowców. Sposób postępowania uzależniony jest różnymi czynnikami. Lekarz prowadzi dokładny wywiad i ocenia, która metoda będzie najbardziej skuteczna. Powodzenie leczenia w dużym stopniu zależy od stopnia odsłonięcia szyjki zęba. Im bardziej zaawansowany stan, tym trudniejsze postępowanie. Nie zawsze udaje się w sposób w pełni satysfakcjonujący pomóc pacjentowi, z czego niestety też trzeba sobie zdawać sprawę.