Czy zabiegi endodontyczne są bolesne?

Leczenie endodontyczne, czyli po prostu leczenie kanałowe jest zabiegiem niezwykle kontrowersyjnym zabiegiem kojarzonym z… bólem. Sama endodoncja (leczenie kanałowe) to nic innego jak działania podejmowane przez stomatologa, mające zatrzymać ból wynikający z powstania nieodwracalnego zapalenia miazgi znajdującej się wewnątrz zęba. Sama endodoncja nie jest najprzyjemniejszym zabiegiem, jednak często jest to jedyny sposób na wyleczenie zęba i pozostawienie go w jamie ustnej. Czy leczenie kanałowe jest bolesne? Na co możemy liczyć, gdy leczenie kanałowe zostanie zakończone? Sprawdźmy to!

Czy leczenie kanałowe boli?

Na samym początku warto zastanowić się nad tym, czy tak naprawdę endodoncja, czyli właśnie leczenie kanałowe jest tak bolesne, jak mogłoby się wydawać. Otóż jak się okazuje, mity o bolesności leczenia kanałowego pochodzą sprzed kilkunastu lat, kiedy leczenie kanałowe było znacznie mniej zaawansowanym sposobem leczenia. Wraz z upływem lat, stomatologia rozwijała się, jak i rozwijała się istota znieczulenia w dziedzinie, jaką jest endodoncja. Dziś powszechnie stosuje się znieczulenie miejscowe, które po prostu „wyłącza” nasze odczuwanie bólu. Wraz z jego podaniem przestajemy odczuwać dolegliwości bólowe, jednak nie oznacza to, że nie poczujemy niczego. Leczenie kanałowe wyłącza odczuwanie bólu, lecz nie zmienia naszego czucia. Poczujemy więc ucisk czy też dotyk narzędzi wykorzystywanych przez stomatologa. To jednak stosunkowo mało odczuwalne efekty leczenia, jednak na pewno warto o tym wspomnieć! Możemy więc śmiało stwierdzić — leczenie kanałowe wcale nie jest bolesne! Nie słuchajcie mitów rozpowiadanych przez byłych pacjentów – endodoncja nie boli!

Dolegliwości po zabiegu endodontycznym

Po tym, jak zakończymy leczenie kanałowe, znieczulenie przestanie w końcu przestać działać i możliwe będzie poczucie drobnego bólu. Właśnie dlatego tak ważne jest to, aby zachowywać się w odpowiedni sposób. Unikajmy gryzienia i nie przeżuwajmy twardych pokarmów po stronie, w której leczony jest ząb. Zachowajmy odpowiednie sposoby higieny po wykonaniu zabiegu, jakim jest leczenie kanałowe. Obowiązkowymi zabiegami powinny być szczotkowanie, nitkowanie i płukanie zębów z wykorzystaniem płynu do płukania. Zdarza się jednak, że leczenie kanałowe, nawet najbardziej dokładnie wykonane nie spowoduje, że ból ustanie. W takim momencie — konieczne jest powtórne leczenie kanałowe, z którego korzysta sama endodoncja. Jest ono dobrym pomysłem, jeżeli dojdzie do momentu, w którym nadal czujemy ból. Zwróćcie więc uwagę na to, czy faktycznie męczy was ból w miejscu wykonywania zabiegu, jakim jest leczenie kanałowe!