Suchy zębodół – jak wyleczyć?

Suchy zębodół jest przypadłością, która w pewnych przypadkach może wystąpić tuż po ekstrakcji stałego zęba. To nieprzyjemne powikłanie, wywołujące silny ból i wymagające leczenia. Suchy zębodół jak wyleczyć? Zanim do tego przejdziemy, wyjaśnimy sobie, czym on dokładnie jest i pokażemy, jak mu zapobiegać.

Suchy zębodół – jak wygląda i przyczyny

W wyniku ekstrakcji zęba stałego w jego miejscu niemalże natychmiast po zabiegu dochodzi do powstania skrzepu. Zabliźnia on świeżą ranę i pozwala jej na spokojnie się zagoić. Skrzep jest oczywiście czymś dobrym i pomocnym, dlatego też problem pojawia się wtedy, gdy z jakiegoś powodu nie zostaje on wytworzony albo jakiś czynnik doprowadza do jego wypłukania – czy to częściowego, czy to całkowitego.

Właśnie ten częściowy lub całkowity brak skrzepu w miejscu rany nazywany jest suchym zębodołem. Przypadłość ta nie zdarza się zbyt często, ale warto wspomnieć, że w większości przypadków jest ona po prostu wynikiem nieprawidłowego zachowania pacjenta. Bardzo ważne jest to, by po przebytym zabiegu przestrzegać zaleceń lekarskich i przez jakiś czas nie spożywać żadnych napojów czy pokarmów, a później przejść na kilkudniową dietę płynną. Zdecydowanie najczęściej suchy zębodół pojawia się w momencie, gdy pacjent zdecyduje się na spożycie jakiegoś pokarmu zbyt szybko po zabiegu.

Suchy zębodół – objawy

Oczywiście osoby, które z tą nieprzyjemną sytuacją się zmierzą, od razu zaczną szukać dla niej jakiegoś rozwiązania i sprawdzą sobie, suchy zębodół jak wyleczyć. Ważne jest jednak właściwe postawienie diagnozy. Zanim zacznie się z tym suchym zębodołem walczyć, trzeba uzyskać stu procentową pewność, że ma się do czynienia właśnie z nim. A nie zdarza się on często, bo szacuje się, że występuje zaledwie u 4% pacjentów. Częściej dokucza osobom starszym i to przeważnie kobietom, rzadziej mężczyznom.

W momencie, gdy w jamie ustnej dojdzie do powstania suchego zębodołu, jednocześnie rozwinie się w niej również stan zapalny. W miejscu wyrwania zęba nie będzie widać charakterystycznego skrzepu. To miejsce może natomiast zrobić się wyraźnie czerwione, a wręcz przekrwione. Pojawi się też opuchlizna, a kość po zębie będzie wyraźnie widoczna. Temu powikłaniu towarzyszy niestety dość silny promieniujący i pulsujący ból. W skrajnych przypadkach pojawiają się też inne objawy, takie jak chociażby wyższa gorączka czy szczękościsk.

Suchy zębodół – zapobieganie

Objawy towarzyszące suchemu zębodołowi potrafią utrzymywać się nawet do dziesięciu dni, dlatego lepiej im zapobiec zawczasu i po prostu nie dopuścić do ich wystąpienia, przestrzegając wszystkich zaleceń lekarskich. Leczenie suchego zębodołu jest jednak możliwe. Suchy zębodół jak wyleczyć? Otóż w przypadku tej przypadłości najważniejsze jest skupienie się na uniknięciu zakażenia oraz zminimalizowaniu bólu i odczuwalnego dyskomfortu. Pacjenci stosują więc środki antyseptyczne oraz przeciwbólowe. Oczywiście nie mogą ich stosować na własną rękę. Kurację koniecznie należy skonsultować ze swoim lekarzem.