Ból dziąsła wokół zęba

Gdy dziąsło zaczyna boleć, zazwyczaj jest to połączone z jego wyraźnym nabrzmieniem i utrudnionym gryzieniem oraz połykaniem pokarmów. Pewne jest to, że ból dziąsła wokół zęba nie powinien zostać zbagatelizowany, bo zawsze z czegoś on wynika – główne jego przyczyny to choroby zębów albo stany zapalne dziąseł.

Możliwe przyczyny obrzęku wokół zęba i na dziąśle

Jedną z częstszych przyczyn bólu dziąsła jest rozwijający się w nim stan zapalny. To popularna przypadłość, którą łatwo można rozpoznać po kilku innych charakterystycznych objawach, a mianowicie zaczerwienieniu dziąsła, krwawieniu nasilonemu podczas szczotkowania zębów, zwłaszcza przy najeżdżaniu szczoteczką na dziąsła, a także lekkich (aczkolwiek zauważalnych) dolegliwościach bólowych.

Jeżeli jednak dziąsło ewidentnie jest opuchnięte wyłącznie przy jednym konkretnym zębie, bardziej prawdopodobne, że to nie dziąsło jest problemem, a właśnie sam ząb. Obrzęk i ból dziąsła wokół zęba to podstawowe objawy ropnia zęba, czyli ropnego stanu zapalnego zęba bądź otaczających jego korzeń tkanek, które w wyniku ostrego zapalania będą wysyłać sygnały bólowe. Do innych częstych objawów choroby należą nadwrażliwość dziąseł, opuchnięcie większej części twarzy, a czasem też wyższa gorączka i uczucie ogólnego rozbicia.

Leczenie obrzęku wokół zęba

Fundamentem leczenia zapalenia dziąseł prawie zawsze jest zabieg usuwania kamienia nazębnego, który w ofertach gabinetów dentystycznych można znaleźć pod nazwą skalingu i higienizacji. Ponadto pacjenci są uczeni, jak jeszcze lepiej i efektywniej dbać o zęby i dziąsła, czyli jak układać szczoteczkę podczas szczotkowania (i jakie ruchy nią wykonywać) i jakich past oraz dodatkowych środków używać, aby na bieżąco radzić sobie z usuwaniem bakterii z jamy ustnej i nie doprowadzać do ich nagromadzania się i przekształcania w stany zapalne.

Leczenie obrzęku wywołanego przez ropień zęba jest bardziej skomplikowane. W większości przypadków, w pierwszej fazie choroby, stosuje się leczenie kanałowe – nagromadzona ropa zostaje dokładnie usunięta, a na zakończenie zabiegu chore okolice przepłukuje się specjalnym roztworem wykonanym z soli fizjologicznej, dla uniknięcia ponownego rozwoju choroby. W bardziej zaawansowanych stadiach choroby konieczne może okazać się usunięcie wierzchołka korzenia zęba, a w skrajnych przypadkach usunięcie całego zarażonego zęba. Decyzję zawsze podejmuje lekarz.

Sposoby łagodzenia ból

Delikatny ból dziąsła wokół zęba, wynikający nie tyle z poważnej choroby, co np. z niedokładnej higieny lub naturalnej nadwrażliwości dziąseł, powinien być leczony przede wszystkim poprzez zmianę codziennej pielęgnacji jamy ustnej. Zęby należy szczotkować dwa lub trzy razy dziennie, najlepiej po każdym posiłku, przynajmniej przez dwie minuty i w oparciu o ruchy wymiatające. Przed szczotkowaniem powinno się użyć nici dentystycznej, a zabieg zakończyć przepłukaniem ust specjalnym płynem bez alkoholu. Jeżeli ma się wrażliwe i delikatne dziąsła, warto używać odpowiednich i dostosowanych do ich stanu środków.