Choroba zgrzytania zębami – jak się nazywa?

Płacz i zgrzytanie zębów to określenie, które zna każdy. Używa się go, kiedy chce się opisać jakąś tragiczną, niefortunną w skutkach sytuację. Jednak zgrzytanie zębów to także objaw choroby, która dotyczy pewnej części populacji. Pojawić się ona może na różnych etapach życia i dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn, Jak się nazywa taka choroba zgrzytania zebami oraz jak ją leczyć? Warto czytać dalej i się tego dowiedzieć.

Co to jest bruksizm (zgrzytanie zębami)?

Bruksizm to schorzenie, które inaczej jest określane właśnie jako zgrzytanie zębami. Jest to choroba, której nie każdy ma świadomość. Zgrzytanie często nie następuje w ciągu dnia, ale właśnie w nocy. Przez ten fakt wiele osób może mieć problem ze zdiagnozowaniem tej choroby. Wybierając się do dentysty, warto dokładnie opisać swoje objawy oraz zmartwienia, by lekarz mógł trafnie podstawić diagnozę. Lekarz jednak może domyślić się istnienia bruksizmu już przez sam wygląd zębów. Intensywne i długotrwałe pocieranie zębów zostawia bowiem ślad, który zauważy każdy stomatolog. Z tego też powodu należy leczyć bruksizm, inaczej prowadzi on do niszczenia zębów.

Objawy zgrzytania zębami

Zgrzytanie zębami czy też bruksizm to choroba, która przysparza boleści. Pacjenci mogą często skarżyć się na bóle zębów, głowy, a także żuchwy. Ból ten bywa promieniujący i może być niejasny dla pacjenta. Dlatego też warto z bólami wybrać się do lekarza specjalisty, który jednoznacznie zadecyduje o tym, co dzieje się ze zdrowiem pacjenta. Bóle mogą być lżejsze lub mocniejsze bądź też stopniowo nasilać się. Nie warto bagatelizować tych objawów i prócz stosowania środków przeciwbólowych postawić także na solidną diagnozę u lekarza.
Choroba zgrzytania zebami może objawiać się bólami już z samego rana po przebudzeniu lub później w trakcie dnia. Nie należy ignorować takich bólów, choć dla pacjenta mogą one być ciężkie do samodzielnego zdiagnozowania.

Leczenie zgrzytania zębami?

Zgrzytanie zębami można wyleczyć przez stosowanie odpowiedniej farmakoterapii. Istotne jest dostosowanie się do zaleceń lekarza. Choroba zgrzytania zebami może być leczona przez środki o działaniu uspokajającym. Wiele osób może się bowiem zmagać z bruksizmem właśnie przez stres. Prócz tego lekarz może zasugerować także lekarstwa o działaniu przeciwdepresyjnym. Kolejnym rozwiązaniem mogą okazać się środki o działaniu zwiotczającym mięśnie.
Takie działanie może okazać się skuteczne w walce z bruksizmem.

Dodatkowo lekarz podczas wizyty w gabinecie wykona specjalne nakładki, które pomogą uporać się z problem zgrzytania podczas spania. To właśnie wtedy pacjenci nieświadomie poruszają zębami, co jest szkodliwe, jednak nie sposób zapanować nad tym podczas snu. Takie nakładki są wykonane z bezpiecznego materiału, można stosować je przez wiele lat, a do ich obecności w ustach podczas nocy można się szybko przyzwyczaić. Takie nakładki można myć, co pomoże w utrzymaniu ich higieny. Są one w większości przypadków przezroczyste oraz wykonywane na podstawie wycisku zębów pacjenta.