Jak zabezpieczyć ukruszony ząb?

Ukruszenie zęba może być spowodowane wypadkiem lub osłabieniem jego struktury. W przypadku dzieci i młodzieży najczęstszą przyczyną złamania zęba są zdarzenia następujące w wyniku uprawiania sportu lub zabawy. Osoby dorosłe bardzo często łamią zęby osłabione procesami próchniczymi, w wyniku spożywania zbyt twardych pokarmów. Gdy dochodzi do przypadku złamania zęba, jak zabezpieczyć ukruszony ząb i czy możliwa jest jego odbudowa?

Ukruszony ząb – przyczyny

Przyczyny złamania zęba są różne w zależności od wieku pacjentów. Wśród dzieci i młodzieży najczęstsze sytuacje, w jakich dochodzi do ukruszenia się zęba lub jego całkowitego wybicia, związane są z różnymi aktywnościami, takimi jak uprawianie sportu lub zabawa.

U osób dorosłych do przyczyn złamań zębów należą urazy w wypadkach komunikacyjnych. Najczęściej jednak w tej grupie wiekowej do sytuacji ukruszenia się zęba dochodzi na skutek nadgryzienia zbyt twardego pokarmu. Złamaniu ulega wówczas ściana zęba, który jest osłabiony trawiącymi go zaawansowanymi procesami próchniczymi. Często też odłamanie kawałka zęba jest spowodowane utratą wypełnienia, które odpadając może oderwać część ściany korony. Zęby martwe, które były wcześniej leczone kanałowo, wykazują także dużą podatność na złamania.

Powodem łamania się zębów jest także bruksizm, niedobory witaminowe oraz nieprawidłowa dieta, które mogą wówczas doprowadzić do mikrourazów szkliwa, które jest bardzo twardą tkanką zewnętrzną chroniącą koronę zęba. W wyniku osłabienia tej warstwy ząb jest podatny na zmiany próchnicowe, co w konsekwencji może doprowadzić do ukruszeń lub złamań korony.

Ukruszony ząb – co robić

Jak zabezpieczyć ukruszony ząb? Zazwyczaj pierwszym objawem ukruszonego zęba jest ból oraz pojawienie się fragmentu zęba w ustach. Gdy dochodzi do ukruszenia się fragmentu szkliwa, zmiana może nie być widoczna w pierwszym momencie. Jednak zmienia się wówczas struktura oraz wygląd zęba, wykazuje on wtedy nadwrażliwość, szczególnie po kontakcie z pokarmami zimnymi lub gorącymi. Niekiedy ukruszenie zęba jest na tyle małe, że diagnozowane jest ono dopiero po wizycie u lekarza.

Jeżeli dojdzie do złamania zęba należy niezwłocznie zgłosić się do stomatologa. Niekiedy wystarczy tylko lekkie spiłowanie i korekcja korony, które rozwiążą zaistniały problem. Innymi sposobami na ukruszenie się fragmentu uzębienia jest odbudowanie części zewnętrznej zęba poprzez nałożenie na nią cienkiej warstwy kompozytu lub płatu z porcelany tzw. licówki, wykonanie wypełnienia lub odbudowanie całej korony. Najdłuższym, ale najbardziej skutecznym sposobem na odbudowę złamanej korony zęba po zabiegu dewitalizacji jest wszczepienie implantu.

Ile kosztuje odbudowa ukruszonego zęba?

Jak zabezpieczyć ukruszony ząb, gdy jest on żywy? W zależności od tego, do jakiego typu złamania doszło, wtedy inny jest koszt odbudowy utraconego fragmentu. Jeżeli do złamania doszło w obrębie szkliwa i warstwy wewnętrznej zębiny, a brakujący fragment można dokleić za pomocą kompozytu lub licówki to ceny leczenia kształtują się w zakresie od 150 do 1500 złotych.

Natomiast w przypadku złamania martwego zęba, najczęściej stosowanym leczeniem jest założenie korony protetycznej, której koszt to około 1500 zł. Najdłuższym i najdroższym leczeniem w przypadku utraty korony zęba martwego jest implant, którego koszt założenia kształtuje się od 2000 do 7000 złotych za jeden ząb.