Czy z zajadami można iść do dentysty?

Zajady są bardzo częstym powodem odwiedzin gabinecie dentysty. Nie wolno ich lekceważyć, bowiem mogą one być sygnałem alarmowym, jeśli chodzi o toczące się w organizmie stany chorobowe. Niepokoić powinny zwłaszcza w sytuacji, kiedy często nawracają i ciężko je wyleczyć.

Pękające kąciki ust – przyczyny

Osoby zastanawiające się, czy z zajadami można iść do dentysty, powinny dowiedzieć się, na czym w ogóle one polegają. Na początku widoczne jest lekkie zaczerwienienie skóry, a pacjent odczuwa delikatne pieczenie, czasem swędzenie. Pęknięcia w kącikach ust z czasem pogłębiają się, a dolegliwości bólowe stają się bardziej odczuwalne. Są szczególnie uciążliwe podczas spożywania posiłków i ziewania.

Jeśli chodzi o przyczyny pojawiania się zajadów, to jest ich bardzo wiele. Niektóre z nich są banalne, podczas gdy inne mogą sugerować poważniejsze problemy. Zajady bardzo często pojawiają się w następstwie warunków atmosferycznych, które prowadzą do wysuszania i pękania skóry w kącikach ust. Pękające kąciki ust bardzo często bywają również objawem alergii, a także takich chorób jak zakażenie wirusem HIV, cukrzyca czy też zespół złego wchłaniania. Osoby, u których zajady pojawiają się dość często, powinny zwrócić uwagę na możliwe niedobory witaminy B oraz minerałów. Lekarze dentyści zalecają, by żadnym wypadku nie bagatelizować zajadów, bowiem czasem bywają one pierwszym objawem, jeśli chodzi o nowotwory rozwijające się w obrębie jamy ustnej.

Zajady są problemem stomatologicznym

Pacjent musi pamiętać o tym, że zajadów w żadnym wypadku nie wolno bagatelizować. Dlatego odpowiedź na pytanie, czy z zajadami można iść do dentysty, jest oczywista – oczywiście, że tak. Wszystko dlatego, że często występujące zajady mogą być powodem próchnicy, a nawet krzywego zgryzu.

Osoby, które borykają się z zajadami, a przy okazji noszą protezę zębową, powinny zwrócić uwagę na to, czy jest ona odpowiednie dopasowana. Niewłaściwie dobrana proteza może powodować podrażnienia w kącikach ust, a w następstwie – ich uszkodzenia mechaniczne.

Przeciwwskazania do wizyty u dentysty

Wielu pacjentów zadających sobie pytanie, czy z zajadami można iść do dentysty, nie zdaje sobie sprawy z tego, że istnieje o wiele więcej powodów, przez które warto odwołać wizytę na fotelu stomatologicznym.

Przede wszystkim, z odwiedzin u dentysty powinny zrezygnować te osoby, które odczuwają kaszel, katar czy też ból gardła. Mogą być bowiem one symptomami rozwijającej się poważnej infekcji bakteryjnej bądź też wirusowej. Pacjent musi pamiętać o tym, że w trakcie leczenia stomatologicznego personel medyczny jest szczególnie podatny na zarażenie.

Z wizyty u stomatologa powinny także zrezygnować te osoby, o których na wargach pojawiła się opryszczka. Bardzo często jest ona dolegliwością, która występuje w okresie osłabienia organizmu. Trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że leczenie dentystyczne może sprawić, że pęcherzyk opryszczkowy pęknie, co spowoduje rozprzestrzenianie się wirusa na całą jamę ustną – a to powoduje ogromne dolegliwości bólowe oraz problemy z normalnym funkcjonowaniem.