Bruzdy zębowe – lakowanie

Prawidłowa higiena jamy ustnej jest niezbędna, aby utrzymać zdrowe i białe zęby. Regularne szczotkowanie, używanie nici dentystycznych to rzeczy, o których należy pamiętać codziennie. Dwa razy do roku powinno się odwiedzić gabinet stomatologiczny w celu sprawdzenia stanu uzębienia. Często w jamie ustnej powstają bruzdy zębowe, które mogą doprowadzić do zwiększonego nagromadzenia się bakterii, co w konsekwencji prowadzi do próchnicy.

Co to są bruzdy w zębach?

Bruzdy zębowe to niewielkie szczeliny i zagłębienia, które powstają na zębach. W takich miejscach znacznie szybciej odkłada się płytka bakteryjna, którą podczas mycia zębów ciężko jest usunąć. Jedynie zabieg lakowania bruzd zębowych przynosi dobre rezultaty. Lakowanie polega na uszczelnieniu bruzd poprzez wprowadzenie specjalnego preparatu. Nazywany jest on inaczej lakiem, stąd też nazwa lakowanie zębów. Lak ulega polimeryzacji, dzięki czemu na powierzchni szkliwa powstaje bariera chroniąca zęby przed rozwojem bakterii. Prawidłowo wykonany zabieg chroni zęby od kilku do nawet kilkunastu lat. Podczas lakowania stomatolog powinien dobrać odpowiedni uszczelniacz. Najczęściej powstaje on na bazie żywic, które są bezpieczne i trwałe.

Wskazania do lakowania bruzd w zębie

Bruzdy zębowe mogą prowadzić do wielu problemów, które pogarszają stan uzębienia. Jednak przed podjęciem decyzji o lakowaniu, stomatolog musi przeprowadzić badanie. Podczas niego oceniane jest ryzyko rozwoju próchnicy. Czasami konieczne jest przeprowadzenie badania radiologicznego, aby ocenić morfologię zęba i występowanie ubytków próchnicowych. Lakowanie korzystnie wpływa na hamowanie próchnicy zarówno w przypadku zębów stałych, jak i mlecznych. Oczywiście, nawet gdy ryzyko rozwoju próchnicy nie jest duże, to także warto uszczelnić zęby, aby wzmocnić je i uchronić przed niekorzystną mikroflorą bakteryjną. Stomatolodzy zalecają zabieg lakowania w przypadku występowania bruzd zębowych w zębach mlecznych i stałych oraz u dzieci w wieku od 3 do 5 lat. Zabieg powinien być wykonany u pacjentów, u których powstały bruzdy na świeżo wyrżniętych zębach oraz u osób narażonych na próchnicę powierzchniową.

Czy warto wykonać zabieg lakowania zębów?

Zabieg lakowania zębów przynosi bardzo duże korzyści u pacjentów, którzy są podatni na próchnicę. Lakowanie chroni także zęby w miejscach, które ciężko jest doczyścić podczas codziennego szczotkowania zębów. Dodatkowo po zabiegu zęby stają się gładsze, a ich kontrola i higiena staje się łatwiejsza. Lakowanie w konsekwencji prowadzi do oszczędności czasu i pieniędzy. W jamie ustnej nie namnażają się bakterie próchnicowe, dlatego można zaoszczędzić pieniądze na leczeniu i stresie, który często towarzyszy wielu osobom podczas wizyty w gabinecie stomatologicznym. Bardzo często dentyści zalecają wykonanie tego zabiegu profilaktycznie, aby w przyszłości uniknąć konieczności usunięcia zepsutego zęba czy leczenia endodontycznego. Oczywiście zabieg musi zostać wykonany przy użyciu dobrej jakości materiałów oraz z najwyższą starannością.