Bruksizm u dzieci – kiedy dziecko zgrzyta zębami?

To, że dzieci zgrzytają zębami podczas snu, jest w większości przypadków normalnym zjawiskiem w uzębieniu mlecznym i mieszanym. Zęby dzieci nie są konstrukcją stałą, ale podlegają ciągłym zmianom. Jednak kiedy dziecko zgrzyta zębami w wieku nastoletnim, może to być spowodowane stresem.
Jeśli dzieci cierpią na bruksizm, ryzyko zachorowania na tę chorobę w wieku dorosłym jest znacznie zwiększone.

Kiedy dziecko zgrzyta zębami?

Bruksizm to nieświadome zgrzytanie zębami w nocy. Zgrzytanie zębami podczas wymiany zębów jest całkowicie normalne. Jednak kiedy dziecko zgrzyta zębami po zmianie z zębów mlecznych na stałe, należy udać się do dentysty, ponieważ nieleczony bruksizm może prowadzić do uszkodzenia zębów i stawu szczękowego.

Przyczyny zgrzytania zębami u dziecka

Bruksizm to zgrzytanie zębami, które pojawia się podczas snu. Osoby dotknięte chorobą nieświadomie pocierają lub ściskają zęby, co może prowadzić do uszkodzenia zębów i szczęki. Bruksizm może wystąpić w każdym wieku. U dorosłych często jest to oznaka stresu psychicznego, ale u dzieci zgrzytanie zębami może być zupełnie nieszkodliwe, ponieważ przed, w trakcie i tuż po zmianie z zębów mlecznych na stałe muszą wykonać tzw. regulację zgryzu między górnym a dolnym rzędem zębów. Procesowi temu, niezbędnemu do prawidłowego wzrostu żuchwy, może towarzyszyć głośne zgrzytanie, o które rodzice często się martwią, ale nie jest to powód do niepokoju.

U starszych dzieci, oprócz możliwych predyspozycji genetycznych, za zgrzytanie może być również odpowiedzialny stres emocjonalny spowodowany dysfunkcyjnymi układami rodzinnymi, lękami lub zaburzeniami psychospołecznymi. Nawet światło i hałas w sypialni mogą sprzyjać zgrzytaniu zębów podczas snu. Za przyczynę bruksizmu uważa się również czynniki zewnętrzne, takie jak leki stosowane w leczeniu ADHD. Połączenia mogą również prowadzić do bezdechu sennego lub utrudnionego oddychania przez nos z powodu powiększonych migdałków, migdałków i szczęk, które są zbyt wąskie lub krótkie.
W przypadku gdy dziecko jeszcze długo po wymianie zębów zgrzyta w nocy zębami, warto udać się z nim do dentysty.

Objawy zgrzytania zębami u dziecka

Kiedy dziecko zgrzyta zębami, to często pozostaje niezauważone przez długi czas. Jeśli jednak dziecko skarży się na bóle szczęki, głowy, śpi niespokojnie oraz ma napięte mięśnie karku i żuchwy, jest płaczliwe i niespokojne, warto skonsultować te objawy ze specjalistą.

Leczenie zgrzytania zębami u dzieci

Aby dowiedzieć się, czy dziecko rzeczywiście cierpi na bruksizm, dentysta przeprowadza dokładne badanie zębów i szczęki dziecka. Wypatruje śladów zgrzytania zębami. Są one jednak widoczne dopiero wtedy, gdy zgrzytanie zębami postępuje dalej. We wczesnych stadiach bruksizmu wystarczy poinformować dentystę o nocnym zgrzytaniu zębami, aby mógł podjąć odpowiednie środki zaradcze i zapobiec ewentualnemu uszkodzeniu zębów.

Istnieją różne możliwości leczenia bruksizmu, aby zapobiec uszkodzeniom zębów i szczęki dziecka. Ponieważ nie ma kontroli nad zgrzytanie zębami podczas snu i dlatego nie może go uniknąć, zaleca się wykonanie szyny zgryzowej, a także ćwiczenia fizjoterapeutyczne i masaże, które mogą również pomóc dziecku rozluźnić mięśnie żuchwy. Jeśli przyczyną bruksizmu są problemy psychologiczne, warto je leczyć.