Czy trzeba się obawiać leczenia kanałowego?

Endodoncja, leczenie endodontyczne, leczenie kanałowe… te terminy są wykorzystywane zamiennie i tak naprawdę budzą więcej kontrowersji i nie pokoju niż faktycznie jest to warte. Samo leczenie opiera się na usuwaniu zakażonej miazgi z wnętrz kanałów zębowych i zastępowanie ich płynną gutaperką. Przy tak coby nie mówić kontrowersyjnym  zabiegu, nietrudno o powstanie różnych niedopowiedzeń i pytań. Właśnie dlatego, dziś odpowiedzmy na to, czy zabieg leczenia kanałowego jest faktycznie bolesny, czy użycie narzędzia, jakim jest mikroskop jest zasadne i to, jakie efekty może dać potencjalny zabieg, jakim jest leczenie kanałowe zęba. Czas na nową i niewątpliwie ciekawą dawkę wiedzy!

Czy zabieg boli?

Leczenie kanałowe od lat niemalże łączy się z bolesność. Spory wpływ miały na to przeróżne opowieści na temat tego, co dzieje się po rozgoszczeniu się w gabinecie stomatologa. Pragniemy jednak zdementować wszelkie mity i nieprawidłowości – leczenie kanałowe zęba jest czasami nieprzyjemne, jednak dziś nie musi być bolesne. Wszystko dzięki zastosowaniu znieczulenia kanałowego, które sprawia, że pacjent tak naprawdę nie odczuwa niczego, prócz dotyku narzędzi wykorzystywanych przy zabiegu. Zasada jest dość prosta – im szybciej poddamy się leczeniu kanałowemu, tym zabieg w gabinecie będzie bardziej komfortowy i co najważniejsze – szybszy. To bardzo ważne, zwłaszcza jeżeli pragniemy pozbyć się niezwykle nieprzyjemnych dolegliwości, jakie dają o sobie znać w przypadku poważnego bólu wynikającego z bólu zakażonej miazgi.

Użycie mikroskopu w leczeniu kanałowym

Współczesne leczenie kanałowe zęba wcale nie musi być kojarzone z bólem i wszechobecnym cierpieniem. Dzisiejsze zabiegi są nie tylko bezbolesne, lecz również niezwykle dokładne. Wszystko dzięki wykorzystaniu mikroskopu, który jak można się domyślić – pozwala na dokładne zbadanie zęba i dalsze jego opracowanie w sposób wcześniej nieznany. To nie wszystko! Ząb pod mikroskopem można w łatwiejszy sposób ocenić, zlokalizować miejsce zapalenia, oczyścić kanał czy też nawet dokładnie wyleczyć przy pomocy zabiegu, jakim jest leczenie kanałowe. To niezwykle pomocne narzędzie, stąd też nic dziwnego, że stomatolodzy tak często i tak chętnie z niego korzystają! Mikroskop pozwala na osiągnięcie rezultatów, jakim jeszcze niedawno nie marzyło się żadnemu stomatologowi.

Efekty po zabiegu

Jakie efekty daje leczenie kanałowe? Otóż przede wszystkim, daje ono szanse na uratowanie zęba i pozostawienie go w jamie ustnej na znacznie dłużej. Jeżeli nie udalibyśmy się na leczenie kanałowe, to tak poniszczony przez infekcję ząb byłby wręcz skazany na ekstrakcję. Nic w tym dziwnego! Znacznie ważniejsze jest jednak to, że leczenie kanałowe pozwala na pozostawienie zęba w jamie ustnej bez poważniejszej ingerencji w resztę uzębienia. Wystarczy dokonać prostego rachunku – leczenie kanałowe jest znacznie tańsze niż wstawianie implantu mającego zastąpić element naturalnego uzębienia! Jeżeli więc zależy wam na utrzymaniu naturalnego wyglądu zębów – warto wziąć pod uwagę leczenie kanałowe.